برای سالم ماندن سیستم گوارش و سلامت پوست و مو در مواجه با بیماری های عفونی به چه پزشکانی مراجعه کنیم؟

3

عموما بیماری های عفونی کل بدن را تحت تاثیر قرار می دهند، لذا در صورت بروز هر گونه عفونتی باید سریعا به متخصص بیماری های عفونی مراجعه کرد، در همین راستا در این بخش بررسی خواهیم کرد که برای سالم ماندن سیستم گوارش و سلامت پوست و مو در مواجه با بیماری های عفونی به چه پزشکانی مراجعه کنیم؟ جهت کسب اطلاعات تکمیلی در این خصوص با ما همراه باشید. همچنین می توانید با مراجعه به مقالهبررسی تاثیر مشکلات عفونی بدن بر روی سیستم گوارش و همچنین سلامت پوست و مواز تاثیر مشکلات عفونی بر روی سلامت بدن به خصوص سیستم گوارش و سلامت پوست و مو مطلع شوید.

متخصص گوارش مشکلاتی را درمان می کند؟

یک پزشک متخصص با داشتن دانش پزشکی و مهارت های لازم به تشخیص و درمان مشکلات دستگاه گوارش می پردازد.

بیماری ها و مشکلات دستگاه گوارش کدام اند؟

از بیماری ها و مشکلات دستگاه گوارش می توان به؛ یبوست، اسهال، فیستول های مقعدی، فیشر، تهوع، هموروئید، استفراغ، سندرم روده تحریک پذیر، آبسه های پروینال، عفونت های پروینال ، بيرون زدگي مقعدي، رفلاکس دستگاه گوارش کولیت روده، بیماری های دیورتیکولار، پولیپ روده بزرگ، سرطان، التهاب معده ،بیماری زخم پپتیک، دیورتیکولیت، بیماری زخم معده، پانکراتیت، سنگ کیسه صفرا، سوء هاضمه، زخم معده، کولیت اولسراتیو، سرطان معده، واریس معده، خونریزی معده، تخلیه معده تاخیری، اسید معده، سرطان کبد، نفخ معده، کبد چرب، سیروز کبدی و … اشاره کرد.

یک متخصص گوارش چگونه مشکلات دستگاه گوارش را تشخیص می دهد؟

یک متخصص گوارش جهت تشخیص مشکلات دستگاه گوارش از تست های بالینی چون؛ اندوسکوپی، تصویربرداری مانند ام آی آر ، CT scan، آزمایش خون و تست مدفوع استفاده می کند.

بیماری ها و اختلالات گوارشی به چه دلایلی ایجاد می شوند؟

اختلالات گوارشی به دلایل مختلفی نظیر؛ رژیم کم فیبر، عدم تحرک کافی، فشارهای روحی و عصبی، حساسیت غذایی به لبنیات، مصرف داروهای ضد بارداری، عفونت های ویروسی یا باکتریایی، جراحی های روده، آلرژی غذایی و عدم تحمل مواد غذایی، دلایل ژنتیکی، رژیم غذایی ضعیف، مصرف داروهای خاص و… بروز می کنند که جهت درمان هر گونه مشکل گوارشی باید به درستی علت ایجاد کننده مشکل مشخص شود و سپس درمان های موثر توسط پزشک متخصص گوارش تجویز گردد.

متخصص پوست و مو چه وظایفی دارد؟

یک متخصص پوست و مو که در اصطلاح پزشکی درماتولوژیست نامیده می شود، پزشک متخصصی است که مشکلات مربوط به پوست، مو، ناخن ، غشاهای مخاطی و موضوعات بهداشتی را مورد بررسی، تشخیص و درمان قرار می دهد.

یک متخصص درماتولوژی باید مجوز، پروانه و گواهینامه های شغلی مربوطه فعالیت پزشکی را داشته باشد، از این رو هرگز به پزشکان عمومی که در مطب های زیبایی کار نباید اعتماد کرد و جهت درمان مشکلات پوست و مو تنها باید به متخصصان درماتولوژی مراجعه کرد.

مهارت های یک متخصص پوست و مو چیست؟

یک متخصص پوست و مو دانش بالینی عمیقی نیاز دارد تا بتواند مشکلات و بیماری های مختلف داخلی را که سبب ایجاد بیماری های پوستی می شوند را تشخیص و درمان نماید.

یک متخصص پوست و مو چه مشکلاتی را مورد مداوا قرار می دهد؟

از شایع ترین مشکلات پوستی که یک متخصص پوست و مو به تشخیص و درمان آنها می پردازد می توان به؛ آکنه های پوست، انواع اگزما، عفونت های قارچی، انواع ریزش مو، مشکلات ناخن، پیسی، پسوریازیس، روزاسه، زگیل و تبخال، سرطان های پوست و … اشاره کرد.

یک متخصص درماتولوژی چگونه مشکلات پوست و مو را درمان می کند؟

یک متخصص درماتولوژی با توجه به نوع مشکل پوستی در هر فرد،  از طیف وسیعی از روش های پزشکی و آرایشی جهت مدیریت مشکلات پوست، مو و ناخن استفاده می کند.

روش های غیرتهاجمی درمان مشکلات پوستی شامل؛ لایه برداری شیمیایی، تزریقات آرایشی( بوتاکس، کلاژن و چربی)، کرایوتراپی، درم ابریژن، برداشتن ضایعات پوستی،چاقی صورت، لیزر موهای زائد، روش های ترمیم مو، لیپوساکشن، کاشت پوست، کاشت مو، بیوپسی پوست وغیره می باشد.

انجام برخی عمل های جراحی نظیر؛ جراحی Mohs که جهت درمان سرطان پوست انجام می شود، از دیگر روش های درمان مشکلات پوستی است که توسط متخصص پوست و مو صورت می پذیرد.

چه زمانی باید به متخصص پوست و مو مراجعه کرد؟

بیشتر افراد زمانی که مشکلات پوست، مو و ناخن به درمان های خانگی پاسخی نمی دهند به پزشک متخصص مراجعه می کنند، اما بهترین زمان مراجعه به پزشک درماتولوژی زمانی است که لازم است به صورت کاملا تخصصی بر روی پوست و مو درمان های اصولی با کمترین عوارض ممکن انجام شود.

در واقع در مواردی که نیاز به درمان های تخصصی است لازم بدون دستکاری پوست و مو به پزشک متخصص مراجعه کرد تا با تشخیص درست علائم مشکلات پوست و مو، درمان های اصولی صورت پذیرد.

متخصص عفونی چه بیماری هایی را درمان می کند؟

یک پزشک متخصص عفونی، پس از گذراندن دوره ۷ ساله پزشکی عمومی، به مدت ۴ تحصیل تخصص های لازم را در رابطه با تشخیص و درمان عفونت هایی که به بدن انسان منتقل می شوند، کسب می کند.

متخصصان عفونی با تمرکز بر بیماری های عفونی به صورت کاملا تخصصی، در این رشته مهارت های درمانی لازم را کسب می کنند.

بیماری های عفونی کدام اند؟

بیماری های عفونی مشکلاتی هستند که توسط میکروارگانیسم های زنده ای چون؛ ویروس ها، باکتری ها، انگل ها، قارچ ها ایجاد شده و اندام های خاصی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیماری های عفونی به چه علائمی دارند؟

به طور معمول انواع مشکلات عفونی با علائمی چون؛ خستگی مداوم ، سرفه، دردهای ماهیچه ای، اسهال و تب بالا بروز می کنند.

چه زمانی باید به متخصص عفونی مراجعه کرد؟

در مواردی که علائم مشکلات عفونی نظیر؛ تب، سرفه، خستگی و غیره در فرد بروز کند پزشک عمومی با صلاح دید و تشخیص عفونت،  بیمار را به متخصص عفونی ارجاع می دهد؛

  • در صورت ابتلا فرد به ایدز( HIV)
  • در صورت ابتلا فرد به هپاتیت B و C
  • در موارد که عفونت بیمار با تب شدید همراه است.
  • در مواردی که تشخیص عفونت توسط پزشک عمومی سخت است.
  • در مواردی که عفونت نسبت به درمان مقاومت نشان می دهد.
  • در مورد بیماری هایی که پس از مسافرت ایجاد می شوند.
  • در مواردی که فرد قبل از سفرهای بین المللی نیاز به معاینات و ارزیابی دارد.

متخصص عفونی چگونه بیماری های عفونی را تشخیص و درمان می کند؟

یک پزشک متخصص عفونی ابتدا با دریافت شرح حال از بیمار و تجویز یکسری آزمایش های خاص، نوع بیماری عفونی بیمار و شدت بیماری را تشخیص می دهد، پس از آن با توجه به مهارت های پزشکی خود، تجویز دارو و دیگر روش های درمانی را در پیش می گیرد.

پزشک متخصص جهت تشخیص بیماری، به سابقه مشکلات بالینی و سابقه داروهای مصرفی و همچنین سابقه حساسیت های دارویی و غذایی فرد نیز توجه می کند.

معاینات فیزیکی شامل ؛ معاینه ضربان قلب، فشار خون، معاینه غدد لنفاوی، معاینه شکم، معاینه قفسه سینه، اندازه گیری دمای بدن، بررسی ناحیه تناسلی، اندازه گیری قدرت ریه هنگام تنفس وغیره می باشد که پزشک جهت تشخیص مشکل عفونی انجام می دهد.

متخصص عفونی جهت تشخیص مشکلات عفونی چه آزمایش هایی را تجویز می کند؟

آزمایشاتی که جهت تشخیص مشکلات عفونی توسط پزشک متخصص تجویز می شود شامل؛  انواع تست خون، آزمایش خلط، تست مدفوع، انواع آزمایش های میکروسکوپی، تست ادرار،  مایع مفصلی، نمونه برداری از زخم، مایع مغزی نخاعی وغیره می باشد.

همچنین در برخی موارد نیز به تصویربرداری توسط اشعه X، سی تی اسکن ، سونوگرافی و اسکن MRI نیاز است.

3 نظرات
  1. pouya می گوید

    سلام خیلی ممنونم از وب سایت خوب و جامع شما.

  2. علی پاکدل می گوید

    سلام مطلب خوب و کاملی منتشر کردید. ممنونم از شما.
    به نظرمن اگر سلامت بدن برای انسان ها مهم باشه پیشنهاد می کنم هر روز صبح ناشتا روزی ۲ لیوان آب جوشانده ولرم یک ساعت قبل از صرف صبحانه میل نمایید. تا سلامت بدن، معده و روده و نشاط بهتری پیدا کنید.

    1. علی اصغر ابراهیمی می گوید

      سلام جناب پاکدل عزیز. نکته بسیار مناسبی بیان کردید. موفق باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.