خواص زردچوبه – ۳۵ فایده زردچوبه برای سلامت و زیبایی + عوارض

0

زردچوبه جزو یکی از برترین ادویه جات محسوب می شود. ادویه زردچوبه بیشترین مصرف را در هنگام پخت وپز داراست، به همین خاطر این ادویه از شهرت خاصی برخوردارست. آیا از خواص زردچوبه مطلع هستید؟ فواید بسیار شگفت انگیز این ادویه می شناسید؟ در ادامه  خواص و فواید ادویه زردچوبه  را برای شما بیان خواهم کرد. اگر قصد دارید با خواص شگفت انگیز زردچوبه آشنا شوید توصیه می کنم حتمأ این مقاله را مطالعه نمایید.

زردچوبه سرشار از خواص ضد سرطانی، ضد باکتری، ضد التهابی، ضد قارچی، خواص آنتی اکسیدانی و ضد ویروسی می باشد. همچنین این ادویه حاوی ترکیبات فوق العاده ای از کلسیم، منیزیم، پتاسیم، فیبر، پروتئین، آهن، روی و انواع ویتامین های E، Cو K است. زردچوبه به علت دارا بودن خواص بسیار زیاد می تواند برای درمان بیماری های گوناگون استفاده گردد.

زردچوبه یک ادویه بسیار معروف و خوش طمع است، که برای حفظ سلامتی و همچنین کنترل وزن تأثیربسزایی دارد. زردچوبه زرد رنگ است، این گیاه دارویی از طرفدار زیادی در کشور هند برخوردارست.

زردچوبه یک گونه از خانواده زنجبیل است، از مقدار زیادی کورکومینوئید تشکیل شده که دارای خواص ضد التهابی و همچنین آنتی اکسیدان بسیار قدرتمندی می باشد.

تاریخچه پیدایش ادویه زردچوبه چیست؟

زردچوبه

ادویه زردچوبه  به خاطر طبع گرم و خشک در کشور هند و جنوب شرق آسیا کشت می شود. گیاه زردچوبه بیشتر به صورت پودر شده در طبخ اکثر غذاها مصرف می گردد. این گیاه دارویی از خواص بسیار زیادی برخوردارست. از خواص زردچوبه می توان برای درمان کبد، قلب، تخمدان، پوست و مو و همچنین کاهش وزن نام برد.

در این بخش از خواص خوراکی ها در وب سایت شانی وب به بررسی خواص زردچوبه خواهیم پرداخت.

خواص و فواید زردچوبه برای سلامت و زیبایی چیست؟

زردچوبه دارای خواص و فواید بسیار شگفت انگیزی برای سلامتی است. یکی از خواص درمانی این ادویه غلبه بر التهاب بدن و  همچنین تسکین بیماری های سرطان و دستگاه گوارشی می باشد. زردچوبه بخاطر وجود ماده ای به نام کورکومین می تواند در درمان بیماری های قلبی، کنترل اعصاب کمک بسزایی داشته باشد.

در ابن مقاله خواص و فواید شگفت انگیز زردچوبه را برای شما جمع آوری کرده ام. در ادامه به بررسی خواص زردچوبه خواهیم پرداخت.

۱٫ خواص زردچوبه برای پیشگیری از بیماری های قلبی

آنتی اکسیدان موجود در زردچوبه در کنترل بیماری دیابت و قلب کمک بسیاری داراست. همینطور که اشاره نمودم زردچوبه از کورکومین تشکیل شده است، کورکومین کلسترول خون را کنترل و عملکرد قلب را بهبود می بخشد. در نتیجه مصرف زردچوبه می تواند کمک بسیاری در پیشگیری از بیماری های قلبی داشته باشد.

۲٫ خواص زردچوبه برای پیشگیری سرطان

زردچوبه از ترکیبات شگفت انگیزی همچون کورکومین تشکیل شده است. کورکومین دارای فواید ضد سرطانی می باشد. مطالعات انجام شده نشان می دهد، افرادی که روزانه ۲۰۰ گرم زردچوبه استفاده می کنند، از خطر ابتلا به سرطان دور خواهند بود.

زردچوبه نیز می تواند رشد تومورهای مغزی را کاهش دهد، همین خاصیت باعث شده که پژوهشگران آزمایشات بیشتری انجام دهند و برای نابود کردن سلول های سرطانی از زردچوبه استفاده نمایند.

زردچوبه می تواند در درمان سرطان روده بزرگ، سرطان سینه، سرطان پروستات و کنترل سلولهای سرطانی تأثیر زیادی داشته باشد.

۳٫ خواص زردچوبه برای درمان دیابت

زردچوبه دارای خواص متعددی است، این ادویه سطح انسولین خون را کنترل می کند و همین امر باعث می شود، در روند درمان بیماری دیابت کمک زیادی داشته باشد. کورکومین موجود در زردچوبه میزان گلوکز خون را کاهش می دهد، در نتیجه می توان از زردچوبه برای کنترل دیابت استفاده کرد.

یکی از دیگر خواص زردچوبه  کمک به کاهش مقاومت انسولین خون است، که از ابتلا به دیابت نوع ۲ پیشگیری می نماید. زمانیکه زردچوبه با داروهای بسیار قوی ترکیب و مصرف گردد، می تواند بسیار خطرناک باشد و سبب افت قند خون شود. برای پیشگیری از این موارد حتمأ با پزشک خود مشورت داشته باشید.

کورکومین موجود در ادویه زردچوبه تأثیر بسیاری در درمان اختلالات کبد  و دیابت داراست.

۴٫ خواص زردچوبه برای کاهش دردهای قاعدگی

کورلومین موجود در زردچوبه برای کاهش درد بانوان در هنگام قاعدگی بسیار موثر است. این حالت را می توان یکی از خواص ضد التهابی در زردچوبه نام برد. کشورهایی که از طب سنتی برای درمان درد قاعدگی استفاده می کنند، مصرف این ادویه را برای کاهش درد و عوارض قاعدگی تجویز می نمایند.

پیشنهاد ویژه:

علائم و نشانه ها و راه های درمان کم آبی بدن در کودکان و سالمندان

۵٫ خواص زردچوبه برای لاغری و کنترل وزن

خواص زردچوبه برای لاغری

اکثر افرادی که اضافه وزن دارند ازعواقب چاقی همچون التهاب، بیماری های قلبی، فشار خون و دیابت بی خبر هستند. فواید ضد التهابی زردچوبه  برای درمان التهاب موثر است و همچنین می تواند در کنترل قند خون و کنترل وزن برای بدن کمک خوبی باشد.

اگر قصد دارید بر وزن  خود کنترل داشته باشید پیشنهاد می کنم حتمأ از پودر زردچوبه برای کنترل وزن استفاده کنید. یکی از ترکیبات تشکیل دهنده زردچوبه برای از بین بردن چربی بسیار مفید است، افرادی که می خواهند چربی سوزی داشته باشند می توانند روزانه یک قاشق چای خوری زردچوبه مصرف نمایند.

زردچوبه جزو ادویه جات گرم هست، مصرف آن گرمای بدن را افزایش می دهد و منجر می شود افزایش متابولیسم در بدن اتفاق بیافتد. مصرف مداوم این ادویه شگفت انگیز در کنترل وزن می تواند کمک بسزایی داشته باشد.

۶٫ خواص زردچوبه برای درمان خشکی پوست و آکنه

ماسک زردچوبه برای رفع جوش و آکنه

زردچوبه دارای خواص ضد باکتری نیز هست که از آن می توان برای درمان آکنه استفاده نمود. برای درمان جوش صورت و همچنین شستشوی پوست چرب از ترکیب آب و زردچوبه استفاده کنید.

ترکیب شیر و زردچوبه برای درمان آکنه و جوش بسیار تأثیرگذار است. این ترکیب بیشتر به ماسک شیر زردچوبه معروف می باشد.

ماسک زردچوبه شیر برای درمان آکنه و جوش

آماده سازی ماسک زردچوبه شیر بسیار ساده هست.

مواد مورد نیاز برای تهیه این ماسک:

  • یک قاشق چای خوری زردچوبه
  • ۳ قاشق سوپ خوری شیر
  • ۲ قاشق سوپ خوری آرد
  • چند قطره عسل

تمامی مواد را با هم بخوبی مخلوط نمایید و یک لایه نازک از مواد ترکیب شده را روی صورت خود بمالید. بعد از گذشت ۲۰ دقیقه صورت خود را با آب بشویید و مرطوب نمایید. ماسک شیر زردچوبه برای درمان خشکی پوست نیز مفید است.

۷٫ خواص زردچوبه برای جلوگیری چین و چروک صورت

طبق تحقیقات انجام شده کارشناس ژاپنی، زردچوبه دارای خواص بی شماری است، برای جلوگیری از چین صورت و چروک دور چشم از این ادویه شگفت انگیز استفاده کنید. مصرف زردچوبه منجر به جوان سازی پوست می گردد.

۸٫ خواص زردچوبه برای درمان ترک کف پا

ادویه زردچوبه بخاطر وجود خاصیت آبرسانی بسیار قوی می تواند برای درمان ترک های کف پا مفید باشد.

برای درمان ترک پا مقداری روغن نارگیل و روغن کرچک را با هم ترکیب کنید، سپس مقداری پودر زردچوبه به آن اضافه کنید. مخلوط آماده شده را بر روی کف پا بمالید، بعد از ۱۵ دقیقه با آب سرد شست وشو دهید. برای نرمی پوست کف پا می توانید از وازلین استفاده کنید.

۹٫ خواص زردچوبه و عسل برای پوست صورت

زردچوبه و عسل هر دو دارای خاصیت آبرسانی، ضد التهابی و ضد باکتریایی هستند، به همین خاطر برای درمان ناراحتی های پوستی از زردچوبه و عسل کمک بگیرید.

مواد لازم برای  تهیه ماسک:

  • یک قاشق چای خوری زردچوبه
  • یک قاشق سوپ خوری عسل

هر دو را با هم مخلوط کنید، خمیر به وجود آمده را بر روی صورت خود بمالید، بعد از گذشت ۲۰ دقیقه  صورت خود را با آب ولرم بشویید. مخلوط عسل خالص و زردچوبه می تواند نشاط و طراوت را به پوست بازگرداند.

۱۰٫ خواص زردچوبه برای جلوگیری از ریزش مو

براساس مطالعات پژوهشگران کورکومین موجود در زردچوبه می تواند از ریزش مو جلوگیری کند. با اینکه کارشناسان قطعأ این نظریه را تأیید نکرده اند، ولی مصرف زردچوبه به هیچ وجه عوارضی برای موی شما نخواهد داشت.

۱۱٫ خواص زردچوبه برای درمان شوره سر

برای درمان شوره سر ترکیب روغن زیتون و زردچوبه را به مدت ۲۰ دقیقه  بر روی موی خود بمالید و سپس با آب ولرم و شامپو موی خود را بشویید. اجرای این روش می تواند برای درمان شوره سر موثر و سلامت پوست سر را دو چندان کند.

۱۲٫ خواص زردچوبه برای رفع سیاهی دور چشم

رفع سیاهی دور چشم

زردچوبه برای رفع سیاهی دور چشم نیز کاربرد دارد. برای تهیه خمیر به مواد زیر نیاز است.

مواد مورد نیاز:

  • مقدار کمی پودر زردچوبه
  • آب لیمو نصف قاشق چای خوری
  • آب گوجه فرنگی یک قاشق چای خوری
  • مقداری کمی آرد

برای آماده سازی خمیر زردچوبه کافی است مواد فوق را با هم مخلوط نمایید و سپس خمیر را بر روی سیاهی دور چشم خود بمالید، بعد از مدت ۱۰ دقیقه صورت خود را شست و شو نمایید.

روش دیگری نیز برای درمان سیاهی دور چشم وجود دارد. مخلوط زردچوبه و آب آناناس را همانند روش فوق ترکیب و استفاده نمایید. روش های گفته شده فوق، می تواند به رفع سیاهی دور چشم  کمک کنند.

۱۳٫ زردچوبه یک لایه بردار حرفه ای

زردچوبه را می توان برای رفع چین و چروک، رفع سیاهی دور چشم و لایه برداری پوست صورت استفاده نمود. برای لایه برداری به مواد زیر نیاز هست.

  • یک قاشق غذا خوری پودر زردچوبه
  • یک قاشق غذا خوری آب
  • یک قاشق غذا خوری سرکه سیب

هر سه را با هم مخلوط نمایید و سپس به آرامی بر روی پوست صورت خود بمالید،  بعد از گذشت ۱۵ دقیقه صورت خود را بشویید.

این عمل را در هفته ۳ بار تکرار کنید  تا سلول های مرده پوست صورت از بین بروند.

۱۴٫ خواص زردچوبه برای درمان فشار خون

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که کورکومین موجود در ادویه زردچوبه تأثیر زیادی در درمان فشار خون داراست. کورکومین می تواند گردش خون را کاهش دهد.

۱۵٫ خواص زردچوبه در درمان آرتروز

خواص ضد التهابی موجود در کورکومین زردچوبه برای درمان آرتروز بسیار مفید است، مطالعات انجام شده نشان می دهد که کورکومین بسیار موثرتر از داروهای ضد التهابی در درمان بیماری آرتروز می باشد.

۱۶٫ خواص زردچوبه در بهبود عملکرد مغز

بدن انسان هورمون های زیادی تولید و تکثیر می کند، هورمون BDNF (فاکتور نورون زایی مشتق شده) است، که توسط مغز به وجود می آید، وظیفه آن تکثیر نورون ها است. تولید BDNF با افزایش سن و استرس زیاد کاهش می یابد.

گیاه شگفت انگیز زردچوبه می تواند با تولید بیشتر هورمون BDNF تأثیرات کاهش ادراک نسبت به سن را معکوس نماید، که در نتیجه منجر به تقویت حافظه و عملکرد مغز را بهبود می بخشد.

۱۷٫ خواص زردچوبه در جلوگیری از بیماری های مغزی

همانطور که گفتم کاهش تولید هورمون BDNF دربدن انسان منجر به ابتلا بیماری های  مغزی مثل آلزایمر، مغز واعصاب و پارکینسون می شود. زردچوبه می تواند به افزایش تولید هورمون BDNF  کمک نماید و از شما در برابر ابتلا به بیماری های مغزی محافظت کند.

۱۸٫ خواص زردچوبه برای جلوگیری از بیماری آلزایمر

پیشگیری از آلزایمر با زردچوبه

التهاب مغز در انسان منجر به بیماری آلزایمر می شود. زردچوبه در طب سنتی بیشتر برای تقویت حافظه و تمرکز مصرف می گردد. پس می توان از زردچوبه برای جلوگیری و درمان بیماری آلزایمر استفاده نمود. کورکومین موجود در آن باعث می شود پلاک های آمیلوئید که عامل اصلی بیماری آلزایمر هستند از بین بروند.

۱۹٫ فواید روغن زردچوبه

روغن گیاه شگفت انگیز زردچوبه برای درمان انواع بیماری سرطان خون، سرطان کولون و سرطان سینه، پیشگیری از بیماری آرتروز، درمان صرع، کنترل دیابت، سلامت کبد. جلوگیری از افسردگی، تقویت ایمنی بدن و بهبود عملکرد گوارش می تواند مورد استفاده قرار گیرد.

۲۰٫ فواید زردچوبه برای درمان کلسترول و چربی خون

همینطور که می دانید چربی خون و کلسترول بالا بیشتر افراد چاق و میانسال را تهدید می کند. پزشکان داروهای استاتین برای کنترل و درمان چربی خون تجویز می کنند، که مصرف این داروها منجر به آسیب رساندن کلیه ها و کبد می گردد.

زردچوبه به خاطر وجود کورلومین می تواند یکی از بهترین داروی طبیعی و گیاهی برای کاهش چربی خون و کلسترول باشد. در طب سنتی از زردچوبه برای درمان بیماری چربی خون و کلسترول استفاده می نمایند.

۲۱٫ فواید زردچوبه برای تأخیر در پیری و جوان ماندن

گیاه زردچوبه شامل رنگدانه هایی به نام کورکومینوئید است، که  این رنگدانه ها طی واکنشی به ژن هایی تبدیل می گردند که منجر به افزایش سنتز آنتی اکسیدان ها می شوند. انجام این عمل از سلول های مغز و پوست محافظت و غلظت را کنترل می نماید.

زردچوبه برای از بین بردن چین و چروک صورت بسیار مفید و موثر می باشد.

۲۲٫  زردچوبه برای تقویت ایمنی بدن

همینطور که اشاره کردم یکی از خواص زردچوبه ضد التهابی است، که می تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک نماید. زردچوبه از ترکیب ماده ای به نام لیپوپلی ساخارید تشکیل شده است، این ماده سیستم ایمنی بدن را تحریک می کند.

زردچوبه عوامل ضد قارچ، ضد ویروس و ضد باکتری بدن را تقویت می نماید، با داشتن سیستم ایمنی مستحکم  به بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی کمتر مبتلا خواهید شد.

توصیه می کنم برای تقویت ایمنی بدن روزانه یک قاشق چای خوری زردچوبه مصرف نمایید.

۲۳٫ زردچوبه یک ضد عفونی کننده فوق العاده

خواص آنتی باکتریال زردچوبه بدن شما را در برابر قارچ، باکتری و ویروس ها ضد عفونی می کند. عناصر آنتی باکتری این گیاه حاوی کولای، تیفی سالمونلا و اورئوس است که وظیفه پاکسازی را بر عهده دارند.

۲۴٫ فواید زردچوبه برای درمان افسردگی

 

درمان افسردگی با زردچوبه

اکثر داروهایی که برای درمان افسردگی مصرف می شوند حاوی عوارض جانبی مخربی هستند. اما مصرف زردچوبه فواید مثبتی بر سلامت بیمار دارد.

مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که ماده کورکومین موجود در زردچوبه بسیار برای درمان افسردگی موثر است. کورکومین منجربه ترشح دوپامین و سروتونین مغز می شود.

همانطور که زردچوبه از خانواده شگفت انگیز ادویه جات و زنجبیل است. یک چای گیاهی نیز هست. این چای پر خواص را همانند شیر نوش جان کنید.

۲۵٫ فواید زردچوبه برای درمان اختلالات چشم

خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی زردچوبه برای درمان اختلالات چشم و کنترل بیماری های بینایی قابل استفاده می باشد.

۲۶٫ خواص زردچوبه در سم زدایی کبد چرب

همینطور که شما برای نظافت منزل خود از ضدعفونی کننده استفاده می کنید، کبد شما نیز برای پاکسازی نیاز به ضدعفونی کننده دارد. زردچوبه با وجود کورکومین  می تواند، کبد چرب را از فلزات سنگین و داروهای شیمیایی سم زدایی کند.

۲۷٫ خواص زردچوبه در دوران بارداری

بارداری

  • زردچوبه سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند و بدن را در دوران بارداری مقابل قارچ، عفونت، باکتری و ویروس ها مقاوم می سازد.
  • زردچوبه قند خون را کنترل و از ابتلا به دیابت در دوران بارداری پیشگیری می کند.
  • گیاه زردچوبه در شکل گیری اندام حیاتی جنین بخصوص ریه ها موثر می باشد.
  • زردچوبه می تواند دردهای عضله رحم را تسکین دهد.
  • برای درمان یبوست در دوران بارداری زردچوبه بهترین گزینه است.

۲۸٫ خواص زردچوبه برای درمان اختلالات دستگاه گوارش

طبق مطالعات انجام شده، بیماری رفلاکس یا بازگشت اسید معده از عواملی مانند استرس، التهاب، عصبانیت و افسردگی به وجود می آید، که باید با داروی ضد التهاب و آنتی اکسیدان درمان یابند. زردچوبه برای درمان بهترین گزینه است.

زردچوبه به علت وجود کورکومین می تواند حساسیت مری در اسید سازی کاهش دهد تا رفلاکس معده اتفاق نیفتد. زردچوبه برای درمان زخم معده، درد معده، سندروم روده تحریک پذیر، یبوست و هضم غذا و گوارش مفید باشد.

۲۹٫ فواید زردچوبه در درمان پسوریازیس

کارشناسان بر این باورند که زردچوبه می تواند درآنزیم های التهابی پسوریازیس  اختلال ایجاد کند.

مقداری آب را به همراه نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه مخلوط کنید، خمیر آماده شده را به صورت لایه نازک بر روی پسوریازیس بمالید. یک شب بگذارید و سپس صبح فردا با آب گرم شست و شو دهید.

۳۰٫ خواص زردچوبه برای التیام زخم و سوختگی

زردچوبه یک ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال بسیار خوب طبیعی به شمار می رود. برای ضدعفونی کردن زخم و سوختگی بهترین انتخاب است. اگر قسمتی از بدنتان دچار بریدگی یا سوختگی شد، بلافاصله کمی پودر زردچوبه را بر روی محل زخم یا سوختگی بپاشید تا روند التیام سریع تر گردد.

۳۱٫ خواص زردچوبه برای درمان کاهش موهای زائد و پرمویی

اکثر افرادی که دچار پرمویی هستند از عدم تعادل هورمونی رنج می برند. رشد موی صورت این افراد از بقیه بسیار بیشتر است. مصرف زردچوبه می تواند تعادل هورمونی را کنترل نماید.

کارشناسان معتقدند، خوردن پودر زردچوبه تأثیر بیشتری برای درمان پر مویی دارد. روزانه یک قاشق چای خوری زردچوبه با شیر مصرف نمایید.

۳۲٫ فواید زردچوبه در کاهش برنزه شدن پوست

کاهش برنزه شدن با زردچوبه

زردچوبه نیز همانند کرم ضد آفتاب عمل می کند. شاید برای شما تعجب آور باشد، اما این عمل قابل اجراست.

برای انجام این کار به مواد زیر نیاز هست.

  • مقدار کمی پودر زردچوبه
  • شیر یک قاشق غذاخوری
  • آب لیمو

مواد فوق را با هم ترکیب کنید، خمیر ایجاد شده را بر روی مناطق حساس پوست خود بمالید. سپس بعد از خشک شدن کامل خمیر آن را با آب شست و شو دهید. میزان مواد لازم برای تهیه خمیر را بر حسب نیاز خود تغییر دهید.

۳۳٫ با زردچوبه کرم شب بسازید

اگر می خواهید رنگ پوست صورت خود را بهبود ببخشید، حتمآ کرم شب زردچوبه را امتحان کنید. برای تهیه کرم شب با زردچوبه به مواد زیر نیاز دارید.

  • مقداری بادام پوست کنده
  • کشک
  • آب لیمو
  • زعفران پودر شده
  • یک قاشق چای خوری پودر زردچوبه
  • پودر چوب صندل

همگی مواد را با هم مخلوط نمایید، سپس در یخچال نگه دارید. هر شب قبل از خواب کرم شب زردچوبه را بر روی صورت بمالید و صبح روز بعد شست و شو دهید.

توصیه می کنم همیشه از کرم شب زردچوبه برای شادابی پوست صورت خود استفاده کنید.

۳۴٫ زردچوبه دارای خواص ضد سرطان سینه

طبق تحقیقات پژوهشگران چینی، کورکومین موجود در زردچوبه برای درمان سرطان سینه بسیار مفید است. درعلم پزشکی از کورکومین برای درمان انواع سرطان استفاده می شود. این ترکیب برای شیمی درمانی سلول های سرطانی قابل استفاده می باشد.

کورکومین زردچوبه را در دهان بیماران به منظور کاهش رشد تومورهای سرطانی به کار می برند. ترکیبات زردچوبه از داروهای شیمیایی بسیار موثرتر بوده است.

۳۵٫ خواص چای، دمنوش و جوشانده زردچوبه برای سلامتی بدن

جوشانده زردچوبه را برای کاهش چربی خون و کلسترول می توان مصرف نمود.

چای زردچوبه در درمان آرتروز و بیماری آلزایمر و همچنین برای ضدعفونی کردن کبد بسیار موثر هست.

پزشکان مصرف دمنوش زردچوبه، برای جلوگیری و درمان سرطان سینه، روده و معده  را بسیار موثر می دانند.

نحوه تهیه چای و جوشانده زردچوبه چگونه است؟

برای تهیه چای و جوشانده زردچوبه کافی است، نیم لیتر آب جوش آماده کنید، سپس نصف قاشق چای خوری پودر زردچوبه به آن اظافه نمایید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا خوب دم بکشد و در آخر مقدار کمی عسل اضافه نمایید و نوش جان کنید.

عوارض زردچوبه چیست؟

بدون شک ادویه شگفت انگیز زردچوبه دارای خواص فوق العاده ی است. ولی مصرف آن برای افرادی توصیه نمی شود.

افرادی که نسبت به زردچوبه آلرژی دارند، حاوی علائم اسهال، فشارخون، حالت تهوع و زنان بارداری که با مصرف زردچوبه منقبض شدن رحم در آنها اتفاق می افتد.

زردچوبه به دلیل وجود خواص گیاهی فراوان در بعضی اوقات با داروهای شیمیایی دچار تداخل می گردد. پس از مصرف داروهای آسپرین، وارفارین، ضد انعقادی و کلوپیدوگرل با زردچوبه خودداری کنید.

افراد مبتلا به سنگ صفرا به هیچ عنوان نباید از زردچوبه استفاده کنند.

زردچوبه را چگونه انتخاب کنیم؟

شاید برای شما هم این سوال مطرح شده باشد که، زردچوبه طبیعی را چگونه بشناسیم؟ یا اینکه از کجا میشه زردچوبه را تهیه کنیم؟ امروزه در هر مغازه و فروشگاه مواد غذایی ادویه جات بسته بندی شده  به صورت گسترده به فروش می رسد.

اما بهتر است ادویه مورد نظر خود را از عطاری ها خریداری کنید، زیرا از کیفیت و تازگی بیشتری برخوردار هستند. مهم تر اینکه در کارخانجات بسته بندی ادویه جات از مواد رنگی مصنوعی برای خوشرنگی زردچوبه استفاده می شود، این عمل کیفیت ادویه را کاهش می دهد.

زردچوبه هم به صورت پودر و هم به صورت گیاه تکه تکه در بازار موجود است. حتمأ پس از بررسی کیفیت و تازگی خریداری کنید.

نحوه نگهداری زردچوبه

برای نگهداری زردچوبه به نکات زیر توجه داشته باشد.

  • –  پودر زردچوبه را در یک ظرف دربسته نگهداری کنید.
  • –  ظرف و محل نگهداری باید کاملأ خشک و خنک باشد.
  • –  دور از نور آفتاب و گرمای زیاد قرار دهید.
  • –  برای محافظت بیشتر در یخچال بگذارید.
  • –  زردچوبه را در معرض هوا قرار ندهید، زیرا منجر به از بین رفتن طعم وبویش می گردد.

ارزش غذایی ادویه زردچوبه

طبق نتایج آزمایشات انجام شده ارزش غذایی زردچوبه به صورت زیر است.

  • فیبر: ۲۱ گرم
  • چربی: ۱۰ گرم
  • پروتئین: ۸ گرم
  • کالری: ۳۵۴
  • کربوهیدرات: ۶۵ گرم

جمع بندی و سخن آخر

با توجه به همه خواصی که در بالا اشاره نمودم، اضافه نمودن این ادویه درمانی در برنامه غذایی روزانه بهترین کاری هست که برای بالا بردن کیفیت زندگی می توانید انجام دهید. یک راه بسیار ساده اینکه پودر زردچوبه را در پخت و پز و غذاهای سرخ کردنی خود اضافه کنید و یا می توانید به همراه سس سالاد استفاده کنید.

در این مقاله سعی داشتم گزیده ای از بهترین خواص درمانی زردچوبه را برای شما معرفی داشته باشم. امیدوارم بتوانید از خواص زردچوبه نهایت استفاده را ببرید.

منتظرنظرات و دیدگاه شما هستم.

منبع: شانی وب

https://shaniweb.ir

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.